Wie zijn en wat betekent ‘Certifying staff ‘(gecertificeerd personeel)?

Wat verstaat men onder “Certificeren”?

"Certificering" van een persoon: 
Alle vormen van wettelijke erkenning (verklaring) of deze persoon voldoet aan de geldende voorschriften. 
  
Deze certificering omvat twee handelingen:

1) vaststelling van de technische bevindingen;
Het controleren of de persoon in technisch opzicht voldoet aan de geldende voorschriften.(in ons geval volgens de JAR 66/145) 

2) vaststelling van de wettelijke bevindingen;
De formele erkenning van dit beantwoorden aan de geldende voorschriften door de afgifte van een certificaat, een vergunning, een goedkeuring of een ander document overeenkomstig de nationale wetgeving de JAR en de nationale procedures.
(in ons geval dus het AML in combinatie met de JAR 145 autorization)
  
Deze certificering gebeurt in opdracht van “de Raad van de Europese Economische Gemeenschap” (EEG) vastgelegd in verordening nr: 3922/91.Deze wettelijke erkenning ‘certificering’ verkrijgen wij van de ‘Nationale Luchtvaart Autoriteiten’ en is alleen van toepassing op de zogenaamde ‘certifying staff’ dit gebeurt d.m.v afgifte van het JAA “Aircraft Maintenance Licence”(AML).   
De EASA PART-145 autorization krijgt men van de 145 maintenance organisation
nadat men voldoet aan de eisen die de maintenance organisatie stelt ! 
  
Waarom moet er ‘certifying staff’ zijn?   
Het geven van een CRS voor een vliegtuig door‘certifying staff’is dus een wettelijke JAR-OPS verplichting.  
JAR–OPS 1.875General An operator shall not operate an aeroplane unless it is maintained and Released to service (CRS) by an organisation appropriately approved/accepted in accordance with JAR–145 .   
  
Welke wettelijke verklaring mag alleen ’certifying staff’ afgeven?   
AMC 145.30(c) 
Personnel Requirements 
Certifying staff are able to determine when the aircraft or aircraft component is ready to release to service and when it should not be released to service. 
  
‘Certifying staff’ means those personnel who are authorised by the approved maintenance organisation in accordance with a procedure acceptable to the [JAA full member] Authority 
to certify aircraft or aircraft components for release to service. 
  
De ‘release to service’ word alleen gegeven in het Aircraft Technical Log (AML/CML) En alleen in de volgende gevallen:

1. Na het verhelpen van klachten in AML/CML 
2. Na het gelopen hebben van een inspectie (b.v Preflight/Daily/Overnight) 
Note: als de preflight inspectie maintenance required item’s bevat moet er altijd hierna een certificate release to service (CRS) afgegeven worden! 
3. Als een deferred defect op de deferred defect list word gezet. 
4. Nadat er geverifieerd is dat de BOW is uitgevoerd. 
5. Na het volledig uitvoeren van de FA/FC/FD inspectie moet het “Maintenance Release” afgegeven worden.   
Dus na het uitvoeren van (non)routine jobcards, time limited work, (TLW op de BOW) wordt er geen CRS afgegeven! 
  
Hiervoor is dus geen ‘certifying staff ‘nodig , let op dit kan dus wel een 145 authorization lvl3 houder zijn maar dan zonder AML!! 
  
Om een ‘release to service’ te kunnen geven moet men voldoen aan onderstaande voorwaarde.   
JAR 66.5 Definitions 
The aircraft maintenance licence (AML) alone does not permit the holder to issue certificates of release to service in respect of aircraft used for commercial air-transport. To issue a certificate of release to service for such aircraft, the aircraft maintenance licence holder must in addition hold a JAR–145 certification authorization issued by the JAR–145 approved maintenance organization.   
It should be noted that in order to qualify as JAR–145 certifying staff to issue a JAR 145.50 certificate of release to service for an aircraft, a person requires; a) A valid JAR–66 aircraft maintenance licence of appropriate scope, and; 
b) A valid JAR–145 certification authorization of appropriate scope.   
Men moet dus in het bezit zijn van een AML en een 145-authorization en tevens ook bij de JAR 145 maintenance organization werkzaam zijn om een CRS te mogen geven!! 
  
Waar kan men vinden wie en wat ‘certifying staff ‘ is en waaraan men moet voldoen?   
In de EASA PART-66 , 
Let op: 
Het KLM MOE hoofdstuk 3.04 en ATM zijn nu nog niet 100% EASA PART-66 gerelateerd!! 
  
EASA PART-66.1 General 
A commercial aircraft maintenance organization, approved under EASA PART-145, must only use certifying personnel who are qualified in accordance with EASA PART-66. EASA PART-66 is, currently, limited to certifying staff who are responsible for issuing the certificate of release to service for aircraft. 
  
A JAR–145 requires appropriately authorised certifying staff to issue a certificate of release to service on behalf of the JAR–145 approved maintenance organization when satisfied that all required maintenance has been completed.   
Men geeft de CRS ten name van de EASA PART-145 maintenance organization!! 
  
EASA PART-66.10 Applicability 
EASA PART-66 is applicable to those personnel authorised by a EASA PART-145 approved maintenance organization to issue certificates of release to service. 
It specifies the requirements for the qualification. 
Personnel can only be authorised (by the EASA PART-145 approved organization) to certify if they hold a valid type rated EASA PART-66 aircraft maintenance license. 
  
Wie is volgens de JAR 66 ‘certifying staff’? 
Line maintenance certifying mechanic. 
  
Category A privileges Typical tasks permitted to be certified under the category A authorisation, include: 
minor scheduled maintenance (not including A check) · changing components subject to wear (eg. tyres, wheels, brake units, wiper blades, seats and belts, etc.) · replacement of components where minimal testing is required after replacement (eg. lamps, toilet system component, cabin furnishing components, etc) · closing of cowlings and refitting quick-access inspection panels. 
Tasks which require trouble shooting for their completion cannot be certified by a Category A licence holder. 
De A certifying staff is niet type gebonden. De A kwalificatie is van toepassing op elk vliegtuigtype.
  
A category A is allowed to issue a release to service only for the work he personally has performed! 
  
Line maintenance certifying technician – mechanical/avionic   
Category B1 certifying staff authorisation automatically permits certification in the appropriate A sub-categories. 
Category B2 certifying staff can qualify for any A sub-category 
as can any avionic mechanic subject to compliance with the appropriate 
A sub-category requirements. 
  
A category B1 certifying staff authorization permits the holder to issue certificates of release to service following line maintenance, including aircraft structure, powerplants and mechanical and electrical systems. Replacement of avionic line replaceable units, requiring simple tests to prove their serviceability, is also included in the privileges. 
Category B1 is sub-divided into sub-categories relative to combinations of aeroplanes, helicopters, turbine and piston engines. subject modules. 
  
Category C certifying staff must meet the relevant level of knowledge for B1 or B2. 
  
A category B2 certifying staff authorization permits the holder to issue certificates of release to service following line maintenance on avionic and electrical systems. 
  
Category B privileges The categories BI and B2 authorizations permit certification of unscheduled defect rectification and scheduled maintenance checks normally completed in a line maintenance environment, work involving avionic systems, providing the serviceability of the system can be established by a simple test (only applicable for a B1). 
Base maintenance checks in support of Category C licensed engineers Category B1 B2 certifying staff authorization does not automatically permits certification in the appropriate A sub-categories. 
  
Base maintenance certifying engineer. 
  
Category C privileges A category C certifying staff authorization permits the holder to issue a single certificates of release to service for the complete aircraft following base maintenance. The principal function of the category C certifying staff is to ensure that all required maintenance has been called up and signed off by the category BI and B2 staff before issue of the certificate of release to service. 
  
Voor meer info en download’s van de JAR’s zie:
http://www.jaa.nl/jar/jar.html of http://www.egroups.com/files/nvlt-news/
14 februari 2001.